Podczas jazdy klasykiem lub kilkuletnim autem używanym, objawy problemów technicznych są podobne. Nie musisz być mechanikiem, żeby wstępnie diagnozować usterkę i spróbować ją naprawić – nawet w trasie! Jeśli jednak uszkodzeniu uległa poduszka skrzyni biegów w Volkswagenie, wtedy prawdopodobnie musisz się zatrzymać i wezwać lawetę. Dlaczego to często jedyne wyjście w takiej sytuacji? Sprawdź!
Odczuwalne szarpanie, drgania, zrywanie i stuki… co może być przyczyną takich problemów?
Podczas jazdy samochodem niektóre sytuacje mogą wzbudzać w Tobie niepokój i… słusznie! Zdarza się, że nagle uszkodzeniu ulegnie jeden z podzespołów silnika lub inny osprzęt, np. układu zawieszenia. Wtedy komfort i bezpieczeństwo prowadzenia auta mogą być zagrożone.
Kiedy odczuwasz mocne szarpanie (nie tylko przy ruszaniu z jedynki), drgania całej konstrukcji auta i stukanie z każdej strony, prawdopodobnie zużyciu uległ jeden z układów:
- napęd – zużyte przeguby, półosie lub wał napędowy mogą powodować szarpanie i stuki;
- zawieszenie – wybite tuleje, zużyte amortyzatory albo luzy w układzie kierowniczym wpływają na drgania i zrywy;
- silnik – niesprawne świece zapłonowe, cewki lub problemy z paliwem mogą wywołać nierówną pracę jednostki;
- skrzynia biegów lub sprzęgło – uszkodzenia mogą objawiać się szarpaniem przy zmianie biegów lub ruszaniu.
Zdarza się też, że nadmiernej eksploatacji ulega poduszka skrzyni biegów. VW, choć produkował i wciąż produkuje wysoce sprawne pojazdy, to jednak w przypadku klasycznych samochodów warto wiedzieć, gdzie zaopatrzyć się w oryginalne części zamienne. Poduszkę skrzyni biegów możesz zamówić online na https://garbus.pl/pl/c/Poduszki-skrzyni-biegow%2C-oryginal/3898.
Po co diagnozować auto na własną rękę, skoro oddajesz je do warsztatu?
To proste. Jeśli nie masz zaufanego mechanika (szczególnie w przypadku zabytkowych aut Volkswagena), lepiej, żebyś miał pewność, co dany specjalista powinien wymienić. Gdy uda Ci się zdiagnozować usterkę, ale nie masz czasu lub chęci na samodzielny serwis… wtedy oddajesz pojazd do mechanika i wskazujesz dokładnie, co chcesz wymienić.
Możesz też zamówić oryginalne części do klasyka przez Internet. Wtedy masz pewność, że zamontowane podzespoły, np. uszkodzona poduszka skrzyni biegów do Volkswagena będzie w 100% oryginalna.
Co zrobić, kiedy diagnostyka usterki w trasie nie jest możliwa? Nie panikuj!
Tak, przede wszystkim nie powinieneś panikować. Kiedy auto całe drży, szarpie i „dławi się” po dodaniu gazu, prawdopodobnie będziesz musiał wezwać lawetę. Czasem lepiej nie ryzykować kontynuowaniem jazdy. Nigdy nie wiadomo, czy za kilka chwil usterka nie będzie bardziej problematyczna.
W przypadku uszkodzonej poduszki skrzyni biegów może dojść do sytuacji, w której drgania uszkodzą wał, a wtedy powinieneś przygotować się na wielotysięczne koszty związane z serwisem samochodu.